– Vi må ikke glemme krisen folket står i

//– Vi må ikke glemme krisen folket står i

Behovet for humanitær hjelp er større nå enn da krigen startet, og våre folk føler på en hjelpeløshet i møte med behovene som øker hver dag. Samtidig lever de med konstant frykt for nye angrep. Nylig besøkte generalsekretær Martha R. Skretteberg Odesa i Ukraina.

Av Anette Skomsøy, seniorrådgiver kommunikasjon

Caritas Odesa: Generalsekretær Martha Rubiano Skretteberg ble godt mottatt av Father Vasyl Kolodchyn og Viktoriya Gora i Caritas Odesa da hun besøkte havnebyen 6. – 7. juni. (Foto: Iryna Chirkina/Caritas)

Etter å ha krysset grensen fra Moldova ankom Skretteberg havnebyen ved Svartehavet mandag 6. juni. Der ble hun godt mottatt av ansatte og frivillige i Caritas. De fortalte om en situasjon som er mye vanskeligere nå enn da krigen startet.

– Behovet for humanitær hjelp er større, og våre folk føler på en hjelpeløshet i møte med behovene som øker hver dag. Samtidig lever de med konstant frykt for uforutsette ting, selv om de tar sikkerheten på største alvor, sier Skretteberg.

Stor usikkerhet

Byen har blitt angrepet flere ganger og frykten preger folks dagligliv. Selv kunne Skretteberg høre flyalarmen gå flere ganger. Hun beskriver situasjonen som helt forferdelig, og er redd for at folk skal glemme krisen nå som mediedekningen har stilnet litt.

– Det var så mange triste skjebner blant de jeg snakket med, og jeg opplever usikkerheten som aller mest dramatisk, sier Skretteberg.

De hun henviser til er de internt fordrevne som hun møtte på sentrene til Caritas. Flesteparten hadde flyktet fra byer i ulike deler av landet, men særlig særlig Donetsk og Kramatorsk i øst. Hos Caritas får de mat, klær, medisiner og hygiene artikler. Så langt har organisasjonen hjulpet mer enn 1,2 millioner mennesker som er berørt av krigen. De fleste er kvinner og barn, men også eldre, funksjonshemmede og alvorlig syke.

Møte med en ukrainsk flyktning i Odesa

Sterk historie: Historien til Oleksiy Reznichenko (69) fra Kramatorsk gjorde sterkt inntrykk på Skretteberg. Han og kona tilbrakte seks uker i kjelleren – med lite mat og medisiner tilgjengelig – før de la ut på flukt mot Odesa. (Foto: Iryna Chirkina/Caritas)

Stort håp om å kunne reise hjem

Ifølge FNs migrasjonsorganisasjon har 4,5 millioner av de som flyktet over landegrensene, nå reist tilbake. Samtidig er tallet på internt fordrevne redusert fra 8 til 7,1 millioner. Mange innstiller seg nå på at krigen vil vare lenger enn forventet. Likevel vil de fleste bli i landet – de vil hjem for å bygge opp hjemmene sine.

– Da de kom til Odesa i mars, trodde de det ville være mulig å dra hjem igjen i mai. Nå snakkes det om desember. Usikkerheten er veldig stor. Likevel har folk et veldig, veldig stort håp, og vil vente her for å se om de kan returnere. Folk går videre med det de har, sier Skretteberg.

Hun er imponert over innsatsen hjelpearbeiderne gjør, og hvordan de klarer å holde motivasjonen oppe i en vanskelig situasjon. Organisasjoner som Caritas vil spille en viktig rolle i gjenoppbyggingen av landet. Det vil ta lang tid, men det er vi innstilt på.

Les også:

Intervju med Martha R. Skretteberg i VG.

Bakeaktivitet hos Caritas Odesa

Barn på flukt: På ett av sentrene til Caritas Odesa møtte generalsekretæren i Caritas Norge barn som deltok i ulike aktiviteter. Her bakes det. (Foto: Iryna Chirkina/Caritas)

2022-06-09T16:17:55+00:00 9th juni, 2022|