Voldelig valgkamp i Zambia

//Voldelig valgkamp i Zambia

Torsdag 12. august skal zambierne til valgurnene for å stemme på hvem som skal lede landet de neste fem årene. Valgkampen har vært preget av vold og konflikt, noe som har hindret Caritas Zambia i å gjennomføre feltbesøk og andre aktiviteter.

Av Angela Mwale og Tobias Wilbers, programrådgivere i Caritas Zambia og Caritas Norge

Theresa Chanda - Zambia

Småskalabonde: Theresa Chanda er med i vårt matsikkerhetsprogram i Mpika bispedømme, Zambia. Her står hun i åkeren sammen med tre av sine sju barn. (Foto: Tobias Wilbers)

I likhet med andre land har Zambia blitt hardt rammet av pandemien, ikke minst økonomisk, særlig for dem som er avhengige av å selge varer og tjenester. Det knyttes derfor stor spenning til valget, der sittende president Edgar Lungu fra Patriotisk front (PF) utfordres av Hakainde Hichilema, som representerer opposisjonspartiet United Party for National Development (UPND). Totalt er det 16 presidentkandidater. I tillegg til presidentembete, skal det stemmes over parlamentet, bystyrerepresentanter og ordførere i valget.

Ikke lov med valgmøter

Valget har også skapt kontroverser og spekulasjoner, først og fremst fordi alle velgere måtte registrere seg i 2020 for å kunne stemme i år. Videre har Valgkomitéen besluttet at det ikke er lov med fysiske politiske kampanjemøter for de politiske partiene grunnet smittefare for Covid-19, noe som har ført til politisk motivert vold i hele landet. De som anklages for å stå bak er PF og UPND.

Militære skaper frykt

Samtidig kritiseres politiet for ikke å stoppe voldshandlingene. Flere dødsfall er koblet til sammenstøtene, og myndighetene har satt ut militære styrker rundt om i landet for å beskytte innbyggerne i forkant, under og etter valget. Den politiske bevegelsen kritiserer tiltaket, og mener det forverrer situasjonen, skaper frykt og kan føre til lavere valgoppslutning. Caritas Zambia kjenner også til at journalister har blitt angrepet. Og at regjeringspartiet PF bruker offentlige organer og ressurser for å drive egen valgkamp.

Caritas følger situasjonen tett

Internasjonale valgobservatører er på plass for å overvåke prosessen, med formål om å sikre et fritt, rettferdig og troverdig valg. Caritas Zambia bidrar også med overvåkning, både før, under og etter valget.

Caritas Norge har i mange år støttet den zambiske landsbybefolkningen, gjennom vår partner Caritas Zambia. For tiden bidrar vi med bærekraftig utvikling av landbruket blant småskalabønder i den nordlige delen av landet.

Går utover småskalabøndene

I opptrappingen til valget har Caritas Zambia sett seg nødt til å utsette feltbesøk, fysiske møter, aktiviteter og trening for småskalabøndene vi støtter. Dette fordi ansamlinger for tiden betraktes å ha politiske formål, noe som kan føre til voldshandlinger. Som et forebyggende tiltak blir disse aktivitetene utsatt. De pågående voldshandlingene rundt i landet har også gjort småskalabøndene er redde for å stille på møter.

2021-08-12T09:49:17+00:00 12th august, 2021|