Presidenten reagerer på Caritas-uttalelse

//Presidenten reagerer på Caritas-uttalelse

Michael Sata, president i Zambia, avviser påstandene om at regjeringspartiet Patriotic Front (PF) har vært med på å presse fram suppleringsvalg i landet. Presidentens uttalelser er en reaksjon på kritikk fremmet av Caritas Zambia.

Bilde fra presidentvalget i Zambia i 2011 (Foto: Ebenzer Ajayi)

Fører til uroligheter
I en uttalelse fra 7. mai sier Caritas Zambia at det den siste tiden har vært for mange suppleringsvalg etter at parlamentsmedlemmer har gått av eller blitt tvunget til å gå av. Slike suppleringsvalg fører i følge Caritas Zambia til flere utfordringer. Flere steder har valgene ført til uroligheter og i Livingstone endte urolighetene i drap i februar i år. Dessuten medfører organiseringen av disse valgene store utgifter som heller burde vært brukt til sosiale tiltak for de svakeste i samfunnet, mener organisasjonen.

Caritas Zambia ber derfor myndighetene om å slutte å oppfordre parlamentsmedlemmer til å gå av, gjennom å lokke med lukrative jobber og lignende. De oppfordrer også det zambiske samfunnet og hele Caritas-nettverket i landet til å møte slike holdninger med forakt og sterk fordømmelse.

Her kan du lese hele uttalelsen fra Caritas Zambia.

Avvises av presidenten
Presidenten i Zambia, Michael Sata, avviser samme dag at Patriotic Front har medvirket til å presse fram suppleringsvalg. Sata beskriver kritikken og påstandene om partiets innvirkning som ren spekulasjon.

– Vår grunnlov er klar når det gjelder omstendighetene rundt og prosedyrene for gjennomføringen av suppleringsvalg, sier Sata. Han poengterer også at alle registrerte partier har mulighet til å delta i påfølgende konkurranse om stemmer, der dette oppstår. – Så vidt vi kan se, har vi ikke brutt noen lov og vi ser ingen grunn for kritikken mot det vi mener er en lovlig anerkjent handling, avslutter presidenten.

Denne debatten på nasjonalt nivå viser Caritas Zambias påvirkningskraft i landet.

Caritas Norge samarbeider med Caritas Zambia, blant annet i arbeid med demokrati og deltakelse og var blant annet sterkt involvert i presidentvalget i 2011. Her kan du lese mer om vårt arbeid i Zambia.

2018-02-05T14:49:24+00:00 8th mai, 2013|